Školní řád
Identifikace zařízení
Název: Mateřská škola
Sídlo: Jílová 41, Olomouc
Právní forma: příspěvková organizace
Právní subjektivita ke dni: 1. 1. 1995
IČ : 61989894
Škola je v síti škol vedena pod kódem – identifikátor předškolního zařízení: IZO 107627019
Kontakt: Tel.: 585415233, mobil 777584143
E-mail : msjilova41ol@iol.cz
Zřizovatel školy: Statutární město Olomouc
Sídlo: Olomouc, Horní náměstí 1, 779 11
Sídlo odboru školství: Palackého 14, 779 11 Olomouc
Druh a typ školy: Mateřská škola s celodenní péčí
Kapacita školy: 280 dětí
Obsah
1.Práva zákonných zástupců
2.Povinnosti zákonných zástupců
3.Práva pedagogických pracovníků
4.Povinnosti pedagogických pracovníků
5.Práva dětí
6.Povinnosti dětí
7.Ochrana osobnosti učitele
8.Podpůrná opatření
9.Provoz a vnitřní režim mateřské školy
10.Den dítěte
11.Přijímací řízení do mateřské školy
12.Individuální vzdělávání
13.Ukončování předškolního vzdělávání
14.Přerušení nebo omezení provozu mateřské školy
15.Úplata za předškolní vzdělávání
16.Úplata za školní stravování dítěte
17.Podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrana před rizikovým chováním a sociálně patologickými jevy
18.Podmínky zacházení s majetkem školy
19.Závěrečná ustanovení
Ředitelka Mateřské školy Olomouc, Jílová 41 vydává školní řád v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním,základním,středním,vyšším odborném vzdělávání a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů ( dále jen „školský zákon“) a vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů ( dále jen „vyhláška“).
Všichni zaměstnanci mateřské školy spolupracují s rodiči s cílem rozvíjet a organizovat činnost ve prospěch dětí a prohloubení vzájemného výchovného působení rodiny a školy.
Článek 1
1. Podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí a jejich zákonných zástupců v mateřské škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky.
Zákonní zástupci mají právo
- Na informace o prospívání svého dítěte, o jeho individuálních pokrocích a výsledcích jeho vzdělávání
- podílet se na dění v mateřské škole,účastnit se různých programů
- k vyzvedávání svého dítěte písemně pověřit jinou osobu ( formuláře u učitelek ),bez písemného pověření nevydají učitelky dítě nikomu jinému než jeho zákonnému zástupci
- využít individuálně přizpůsobenému adaptačnímu režimu, který škola po dohodě s rodiči nabízí
- vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání dítěte
- na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízeních
Povinnosti zákonných zástupců dětí v mateřské škole
- Předat dítě osobně učitelce, která teprve potom za něj přebírá zodpovědnost
- hlásit výskyt infekčního onemocnění v rodině a veškeré údaje o zdravotních obtížích dítěte, které by mohly mít vliv na vzdělávání
- ihned hlásit změny v údajích vedených ve školní matrice ( změna zdravotní pojišťovny,telefonního čísla, trvalého pobytu…)
- oznámit předem známou nepřítomnost dítěte, není-li předem známá, omluvit dítě neprodleně telefonicky nebo osobně
- doložit důvody nepřítomnosti dítěte, pro které je vzdělávání povinné nejpozději do tří dnů ode dne, kdy jej k tomu ředitelka vyzve ( pro tyto účely se vydává deníček)
- nehlásit příchod či odchod dítěte z mateřské školy v jinou než obvyklou dobu
- v řádném termínu uhradit úplatu za předškolní vzdělávání a úplatu za školní stravování
- dodržovat předpisy vydané ředitelkou školy ( školní řád, vnitřní řád školní jídelny..)
- zajistit, aby dítě bylo učitelce předáno bez zjevných příznaků onemocnění ( kapénková infekce,zvracení, průjem,pedikulóza, teplota…)
- bez zbytečného odkladu převzít své dítě v případě,že jsou ze strany mateřské školy informováni o jeho zdravotních obtížích
- na vyzvání ředitelky školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte
- dodržovat při vzájemném styku se zaměstnanci mateřské školy a ostatními zákonnými zástupci pravidla slušnosti a vzájemné ohleduplnosti
- zajistit účast individuálně vzdělávaného dítěte u ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v termínech stanovených školním řádem
Práva pedagogických pracovníků
Pedagogičtí pracovníci mají při výkonu své pedagogické činnosti právo
- Na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí a žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole
- Aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy
- Na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné,speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti
- Volit a být voleni do školské rady
- Na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti
Povinnosti pedagogických pracovníků
Pedagogický pracovník je povinen
- Vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání
- Chránit a respektovat práva dítěte
- Chránit bezpečí a zdraví dítěte a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních
- Svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj
- Zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimž přišel do styku
- Poskytovat dítěti nebo zákonnému zástupci nezletilého dítěte informace spojené s výchovou a vzděláváním
Dítě přijaté k docházce do MŠ má právo
- Na poskytování vzdělávání a školských služeb podle školského zákona
- Na možnost zvolit si z nabízených aktivit
- Na účast ve hře odpovídající jeho věku
- Být respektováno jako jedinec s možností rozvoje,který si chce potvrzovat svoji identitu ( právo vyrůst v zdravého tělesně i duševně,právo být veden k tomu,aby respektoval ostatní lidi bez ohledu na rasu,náboženství,apod.,právo rozvíjet všechny své schopnosti a nadání,právo si hrát,právo na soukromí)
- Na emočně kladné prostředí
- Být respektováno jako individualita, která si tvoří svůj vlastní život ( právo ovlivňovat rozhodnutí,co se s ním stane,právo na chování přiměřené věku, právo být připravován na svobodu jednat a žít svým vlastním způsobem)
Povinnosti dítěte
• Dodržovat dohodnutá pravidla soužití v MŠ
- Řídit se pokyny zaměstnanců mateřské školy
- Šetrně zacházet s hračkami a učebními pomůckami
- Vzájemně si pomáhat a neubližovat si
- Dodržovat pravidla slušného chování ( pozdravit, poděkovat..)
- Chránit své zdraví a zdraví ostatních, plnit pokyny zaměstnanců školy k ochraně zdrabí a bezpečnosti, se kterými jsou děti opakovaně seznamovány a nenosit do mateřské školy předměty, které mohou ohrozit bezpeční dětí
Ochrana osobnosti ve škole (učitel, dítě)
- Pedagogičtí pracovníci mají povinnost zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišli do styku.
- Právo zákonných zástupců dětí na přístup k osobním údajům, na opravu a výmaz osobních údajů a právo vznést námitku proti zpracování osobních údajů se řídí směrnicí ředitele školy k ochraně osobních údajů.
- Zpracování osobních údajů žáků za účelem propagace školy (webové stránky, propagační materiály, fotografie) je možné pouze s výslovným souhlasem zákonných zástupců dětí.
- Pořizování zvukových a obrazových záznamů osob (učitel, dítě) bez jejich svolení je v rozporu s občanským zákoníkem (§ 84 a § 85). Narušování vyučovacího procesu mobilním telefonem (případně jinou technikou), bude hodnoceno jako přestupek proti školnímu řádu.
Článek 2
Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními
Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními potřebami, dětí nadaných a dětí od dvou do tří let
Škola vytváří podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, děti zdravotně postižené, děti s odloženou školní docházkou a dětí nadaných. Děti jsou vzdělávány na základě podkladů z PPP se sídlem U sportovní haly 1, Olomouc, příslušného SPC a doporučení jejich odborných pracovníků. Učitelky těmto dětem věnují péči v průběhu celého dne, intenzivně poskytováním individuální péče v době souběžného působení obou pedagogických pracovnic, příkladně za pomoci asistenta pedagoga.
Základní povinné podmínky pro předškolní vzdělávání dětí se speciálními potřebami a děti nadané jsou stanoveny zákony, vyhláškami a prováděcími předpisy. Kromě těchto podmínek je nutné respektovat ještě další podmínky, které vyplývají z přirozených vývojových potřeb dětí předškolního věku (RVP PV) a zároveň i ty, které jsou dány jejich vývojovými potřebami. Školy zajišťují tyto podmínky s ohledem na vývojová a osobnostní specifika těchto dětí.
Obecné podmínky vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a děti nadaných (podle druhu a podle stupně přiznaného podpůrného opatření)
- Pro dítě je zpracován plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán
- Učitelky se průběžně vzdělávají v oblasti inkluzivního vzdělávání dětí a vzdělávání dětí nadaných
- Vzdělání dětí probíhá ve vhodném komunikačním systému
- vzdělávací program je přizpůsoben v rozsahu individuálních možností dítěte – je vytvářena nabídka alternativních (zvládnutelných) aktivit
- jsou pořízeny a využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky a hračky
- učitelky přizpůsobují dítěti vzdělávací metody a prostředky, obsah a organizaci výuky
- je aplikován individuální přístup pedagoga, popřípadě asistenta pedagoga
- dětech je vedena průběžná dokumentace
Podle konkrétních individuálních speciálních potřeb dítěte škola realizuje:
Podpůrná opatření prvního stupně
- učitelka pověřená ředitelkou zpracuje pro dítě plán pedagogické podpory PLPP nejpozději 2 měsíce od nástupu dítěte (pokud je to předem známo), nebo 2 měsíce od zjištění této skutečnosti
- po schválení PLPP ředitelkou s ním učitelka seznámí zákonného zástupce dítěte
- učitel mateřské školy zpracuje plán pedagogické podpory, ve kterém bude upravena organizace a hodnocení vzdělávání dítěte včetně úpravy metod a forem práce a projedná jej s ředitelem školy
- ředitel mateřské školy rozhodne o poskytování podpůrných opatření prvního stupně bez doporučení školského poradenského zařízení i bez informovaného souhlasu zákonného zástupce. Tím není dotčeno právo zákonného zástupce na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte
- pokud by nepostačovala podpůrná opatření prvního stupně (po vyhodnocení plánu pedagogické podpory) doporučí ředitel školy využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení speciálních vzdělávacích dítěte (§ 16 odst. 4 a 5 školského zákona a § 2 a § 10 vyhlášky č. 27/2016 sb.)
Podpůrná opatření druhého až pátého stupně
- podmínkou pro uplatnění podpůrného opatření 2 až 5 stupně je doporučení školského poradenského zařízení s informovaným souhlasem zákonného zástupce dítěte. K poskytnutí poradenské pomoci
- školského poradenského zařízení dojde na základě vlastního uvážení zákonného zástupce, doporučení ředitele mateřské školy nebo OSPOD
- ředitel školy určí učitele odpovědného za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami (11 vyhlášky č. 27/2016 sb.)
- ředitel školy zahájí poskytování podpůrných opatření 2 až 5 stupně bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a získání informovaného souhlasu zákonného zástupce
- vždy na základě doporučení školského poradenského zařízení (ŠPZ) a ve spolupráci s příslušnými odborníky zpracuje pověřená učitelka pro dítě individuální vzdělávací plán do 1 měsíce od převzetí doporučení ŠPZ
- po schválení IVP ředitelkou a ŠPZ s ním učitelka seznámí zákonného zástupce dítěte
- pověření pedagogové průběžně sledují a vyhodnocují účinnost zavedených podpůrných opatřen
- učitelky vyvozují závěry a opatření pro další období – u PLPP ve spolupráci se zákonnými zástupci dítěte, u IVP ve spolupráci se zákonnými zástupci dítěte a se ŠPZ, a to nejméně 1x za 5 měsíců
- ředitel školy průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrných opatření, nejméně však jeden krát ročně, v případě souvisejících okolností častěji. Ukončení poskytování podpůrného opatření 2 až 5 stupně je-li z doporučení školského poradenského zařízení zřejmé, že podpůrná opatření 2 až 5 stupně již nejsou potřeba. V takovém případě se nevyžaduje informovaný souhlas zákonného zástupce, s ním se pouze projedná (§ 16 odst. 4 školského zákona a § 11, § 12 a § 16 vyhlášky č.27/2016 sb.)
Podmínky pro vzdělávání dětí nadaných
- Mateřská škola vytváří ve svém školním vzdělávacím programu a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání dětí nadaných.
- Mateřská škola je povinna zajistit realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory.
- Na základě zjištění ŠPZ škola poskytne nadanému dítěti podpůrná opatření pro podporu a rozvoj jeho specifického nadání a talentu
- učitelka pověřená ředitelkou zpracuje na základě doporučení ŠPZ individuální vzdělávací plán a seznámí s ním zákonného zástupce dítěte – do 1 měsíce od obdržení doporučení ŠPZ
- Školní vzdělávací program je dle možností přizpůsoben mimořádným schopnostem dětí a popř. Doplněn nabídkou dalších aktivit podle zájmu a mimořádných schopností či mimořádného nadání dětí a to zejména prostřednictvím zabezpečení pestré a bohaté denní nabídky činností specifických zájmů a schopnosti dětí
- škola klade důraz na rozvoj sociální oblast a oblasti návyků a sebeobsluhy, ve kterých mívají děti mimořádně nadané problém
- učitelky vyvozují závěr a opatření pro další vzdělávací období ve spolupráci se zákonnými zástupci dítěte a se ŠPZ, a to nejméně 1x za 3 měsíce
Podrobnosti k pravidlům vzájemných vztahů s učitelkami
- Učitelka je povinna odpovídat zákonným zástupcům dětí na jejich připomínky a dotazy přiměřeným způsobem
- Zákonný zástupce dítěte vede dítě k úctě a respektu ke všem zaměstnancům školy, dbají o dodržování základních společenských pravidel a pravidel slušné zdvořilé komunikace
- Učitelka má právo na zdvořilé chování za strany zákonných zástupců
- Zaměstnanci školy i zákonní zástupci dětí mají vzájemnou povinnost korektního, kulturního, slušného a vstřícného chování
- Vzájemné vztahy mezi zaměstnanci školy a dětmi, nepřímo i zákonnými zástupci dětí, musí vycházet ze zásad vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti.
- Všichni zaměstnanci školy, děti i jejich zákonní zástupci se vzájemně respektují, dbají o vytváření partnerských vztahů podložených vzájemnou úctou, důvěrou a spravedlností
- zaměstnanec školy musí usilovat o vytváření dobrého vztahu zákonných zástupců a veřejnosti ke škole
- Informace, které zákonný zástupce dítěte poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o dítěti (zdravotní způsobilost..) jsou důvěrné a všechny učitelky se řídí zákonem č. 101/2000 Sb. O ochraně osobních údajů.
- Učitelé školy vydávají dětem a jejich zákonným zástupcům pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatřeními
Článek 3
Provoz a vnitřní režim mateřské školy
Provoz mateřské školy
- Mateřská škola Jílová poskytuje předškolní vzdělávání na adrese: MŠ Jílová 41, Olomouc
- K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitelka MŠ počet učitelek tak, aby na jednu učitelku připadlo nejvýše 20 dětí z běžných tříd
- Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti určí ředitelka MŠ počet učitelek tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.
- Provoz mateřské školy je celodenní, začíná v 6.15 hod a končí v 17.00 hodin. Děti zpravidla přicházejí do 9.00 hodin. Po obědě odcházejí od 12.15 hodin. Rodiče jsou povinni vyzvednout si své dítě včas, a to tak, aby mohla být škola v 17.00 hodin uzamčena.
- Děti se schází zpravidla v jedné třídě, do kmenové třídy odchází se svojí učitelkou v 7:00 hod, v 7:30 hod do 15:00 hod, 15:30 hod, 16:30 hod.a 17:00 hod, kde se postupně rozchází. Ranní příchod dítěte doporučujeme do 8:45 hod, aby mělo prostor pro spontánní hry a činnosti
- Při příchodu rodiče předají dítě osobně učitelce. Ostatní zaměstnanci nejsou za převzetí dítěte zodpovědni. Pokud dítě vyzvedává někdo jiný než zákonný zástupce dítěte, musí tato skutečnost být uvedena v Evidenčním listu dítěte nebo ve Zmocnění k odvádění dítěte z mateřské školy.
- Zákonný zástupce je povinen oznámit nepřítomnost dítěte v mateřské škole na tentýž den nejpozději do 8.00hodin a na následující dny během dopoledne a to buď ústně, telefonicky nebo do sešitu v šatně dané třídy.
- Rodiče, popřípadě zákonní zástupci dítěte jsou povinni v souladu se školním řádem mateřské školy dodržovat provozní dobu MŠ a své děti vyzvedávat z MŠ včas.
- Dále jsou povinni MŠ předávat aktuální kontakty na sebe a jiné vhodné osoby pro případy akutní nutnosti řešení situace dítěte.
- V případě podávání informací o výsledcích ve vzdělávání svých dětí či řešení problémů týkajících se vzdělávání si zákonní zástupci dětí s učitelkou sjednají schůzku. Schůzku s ředitelkou školy je vhodné si předem dohodnout.
- Informace o připravovaných akcích v MŠ jsou vždy včas oznamovány na nástěnkách v šatnách dětí, nebo na webových stránkách školy. Doporučujeme zákonným zástupcům pravidelně sledovat nástěnky
Den dítěte v mateřské škole
Režim dne je volný, flexibilní a pružně se přizpůsobuje aktuálním potřebám probíhajících vzdělávacích aktivit. Pevně je stanovena pouze doba podávání jídla a pobytu venku. Všechny děti po obědě odpočívají při poslechu pohádky, dále je délka odpočinku přizpůsobena individuálním potřebám dětí.
6.15 – 9.45 scházení dětí v určené třídě, rozcházení dětí do svých tříd, spontánní činnosti dle volby a přání dětí, hygiena, cvičení a pohybové aktivity, didakticky zacílené činnosti (individuální, skupinové, kolektivní), hygiena, příprava na pobyt venku
8.00 – 9.00 přesnídávka
9.45 – 11.45 pobyt venku
11.45 – 12.15 hygiena, oběd
12.15 – 14.15 hygiena, příprava dětí na odpočinek, předčítání pohádek, klidové činnosti
14.15 – 14.45 hygiena, svačina
14.45 – 16.30 odpolední zájmové činnosti, individuální vzdělávací činnosti, rozcházení dětí domů
16:30 – 17.00 prodloužený provoz ve třídě 4.A – zajíčci, kam jsou převedeny děti z jednotlivých tříd MŠ
Přijímání dětí do mateřské školy
- Do mateřské školy jsou podle kritérií stanovených pro příslušný školní rok ředitelkou školy přijímány děti zpravidla ve věku od 3 do 6 let, nejdříve však děti od 2 let
- Předškolní vzdělávání je povinné pro děti, které dosáhly od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhlo pátého roku věku (§34 odst.1)
- Přijímání dětí do mateřské školy se provádí formou zápisu k předškolnímu vzdělávání. Termín a místo zápisu stanoví ředitel mateřské školy v dohodě se zřizovatelem (od 2. května do16. května) a zveřejní je způsobem v místě obvyklým ( informační plakáty, webové stránky školy a obce..)
- Ředitel školy stanoví pro zápis dětí do mateřské školy kritéria, která jsou zveřejněna současně se zveřejněním termínu a místa zápisu (§34 odst. 2)
- přijetí a nepřijetí dítěte do MŠ jsou zákonní zástupci informováni ve správním řízení
- přijetí dítěte a o stanovení zkušebního pobytu v délce maximálně 3 měsíce rozhoduje ředitelka MŠ
- Ředitelka školy stanovuje po dohodě se zřizovatelem místo, termín a dobu pro podávání žádosti o přijetí dětí k předškolnímu vzdělávání pro následující školní rok
- Přednostně jsou do mateřské školy k předškolnímu vzdělávání přijímány děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky
- Mateřská škola může přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se očkování nemůže podrobit pro trvalou kontraindikaci. Tato
- informace bude potvrzena ošetřujícím lékařem na žádosti o přijetí k předškolnímu vzdělávání.Toto ustanovení se netýká dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné.
- K předškolnímu vzdělávání se přijímají děti, které jsou státními občany ČR, nebo se státní příslušností jiného členského státu Evropské unie. K předškolnímu vzdělávání se přijímají také děti, které nejsou státními občany ČR ani jiného členského státu Evropské unie, pokud pobývají na území ČR oprávněně podle §20 zákona – doklad o oprávněnosti pobytu dítěte na území ČR je zákonný zástupce dítěte povinen předložit při zápisu dítěte do MŠ
- Do mateřské školy mohou být přijaty děti speciálními vzdělávacími potřebami. K posouzení podmínek pro přijetí dětí se zdravotním postižením, je nutné písemné vyjádření školského poradenského zařízení, popřípadě také registrujícího lékaře
- Dítě může být do MŠ přijato i v průběhu školního roku, pokud to umožňují kapacitní podmínky školy
- Při přijetí dítěte do MŠ stanoví ředitelka školy po dohodě se zákonným zástupcem dítěte dny docházky a délku pobytu v mateřské škole
- Zákonní zástupci dětí budou následně pozváni na první informativní schůzku, kde získají informace o provozu školy a dohodnou si průběh adaptace a konkrétní termín nástupu dítěte do mateřské školy
- Zákonní zástupci dětí součinnosti se školou pomáhají vést děti k samostatnosti při stolování, sebeobsluze, hygieně, uklízení hraček, oblékání, obouvání, vedou děti k používání kapesníku. Dbají, aby děti měly ve svých skříňkách pořádek. Pomáhají škole při vytváření základních společenských návyků u dětí, vedou děti k úctě k dospělým (zdravení, zdvořilost, kázeň) a k sebeúctě, k úctě k práci jiných lidí.
Povinné předškolní vzdělávání
- Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítěte k zápisu k předškolnímu vzdělávání v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte (§34a odst.2). Pokud nepřihlásí zákonný zástupce dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání, dopustí se přestupku podle §182a školského zákona (§182a)
- Dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se vzdělává ve spádové mateřské škole. Pokud se zákonný zástupce nerozhodl pro jinou mateřskou školu nebo pro individuální vzdělávání dítěte (§34a odst. 2)
- Zákonný zástupce je povinen zajistit povinné předškolní vzdělávání formou pravidelné denní docházky v pracovních dnech. Rozsah povinného vzdělávání je stanoven na 4 hodiny denně. Začátek vzdělávání stanoví ředitel školy, a to v rozmezí od 8:30 hod, do 12:30 hod. (§1c Vyhlášky č. 14/2005 Sb)
- Povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin, viz. Organizace školního roku v základních a středních školách. Zůstává ale právo dítěte vzdělávat se v mateřské škole po celou dobu provozu, v němž he vzděláváno (§34a odst.3)
- Zákonní zástupci mají povinnost zajistit, aby dítě, které plní povinné předškolní vzdělávání, docházelo řádně do školy. Zanedbává-li péči o povinné předškolní vzdělávání, dopustí se tím přestupku podle 182a školského zákona (§182a zákona č. 561/2004 sb. Školský zákon)
Omlouvání nepřítomnosti dítěte
- Nepřítomného dítěte omlouvá zákonný zástupce dítěte
- V případě nečekané neúčasti na předškolním vzdělávání je zákonný zástupce dítěte povinen omluvit absenci : telefonicky, písemně nebo osobně nejpozději do 3 kalendářních dnů od začátku nepřítomnosti
- Ihned po návratu do mateřské školy předloží zákonný zástupce dítěte písemnou omluvenku v deníčku dítěte
- Předem známou absenci v rozmezí 1 – 3 dnů povoluje třídní učitelka
- Uvolňování ( na delší dobu) povoluje ředitelka školy na základě žádosti zákonného zástupce s uvedením důvodu
- Při dlouhodobé absenci známé předem MŠ vyžaduje od rodičů písemnou omluvu absence ( např. rodinné důvody, rodinné či ozdravné rekreace apod.)
- Třídní učitelka eviduje školní docházku své třídy. V případě neomluvené absence, nebo zvýšené neomluvené absence informuje ředitelku školy, která poskytnuté informace vyhodnocuje.
- Nesprávný a pozdní způsob omlouvání nepřítomnosti dítěte bude posuzován jako neomluvená nepřítomnost se všemi jeho důsledky
- Neomluvenou absenci dítěte řeší ředitelka školy pohovorem, na který je zákonný zástupce pozván doporučujícím dopisem. Při pokračující absenci ředitelka školy zašle oznámení o pokračující nepřítomnosti dítěte orgánu sociálně-právní ochrany dětí (§34a odst.4)
Individuální vzdělávání dítěte
- Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnosti předškolního vzdělávání individuálním vzděláváním dítěte, je povinen oznámit tuto skutečnost ředitelce spádové MŠ. Oznámení je povinen učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku, kterým začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte (§34a odst.4)
- Skutečnost, zda dítě má být individuálně vzdělávání, závisí na rozhodnutí zákonného zástupce dítěte, není zde tedy ,,povolující režim“ ze strany ředitelky školy, jako je tomu v případě základního vzdělávání. Vždy by se však mělo jednat o odůvodněné případy, pro které bude dítě vzděláváno individuálním způsobem.
- Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte musí obsahovat
- Jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu dítěte, v případě cizince místo pobytu dítěte
- Uvedení období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno
- Důvody pro individuální vzdělávání dítěte (§34b odst.2)
- Ředitelka mateřské školy doporučí oblasti, v nichž má být dítě vzděláváno (§ 34b odst.3)Tyto oblasti vychází z RVP PV, ŠVP PV..
- Ředitelka mateřské školy dohodne se zákonným zástupcem dítěte způsob ověření (přezkoušení dítěte v mateřské škole), termíny ověření, včetně náhradních termínů (ověření se musí uskutečnit v období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku):
- Způsob ověření :formou rozhovoru s dítětem,didaktických her a pracovních listů
- Termín ověření : na konci měsíce listopadu ( termín bude oznámen ve škole a zákonnému zástupci dítěte zaslán doporučeným dopisem)
- Náhradní termín ověření : na začátku měsíce prosince ( termín bude oznámen ve škole a zákonnému zástupci dítěte zaslán doporučeným dopisem)
- Zákonný zástupce dítěte je povinen zajistit účast dítěte u ověření (§34b odst.3)
- Ředitelka MŠ ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce nezajistil účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu (§34b odst. 4).Odvolání proti rozhodnutí nemá odkladný účinek
- Po ukončení individuálního vzdělávání dítěte nelze již dítě opětovně individuálně vzdělávat.
- Výdaje spojené s individuálním vzděláváním dítěte hradí zákonný zástupce dítěte, s výjimkou speciálních kompenzačních pomůcek a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání (§34b.odst. 7)
Ukončení docházky dítěte do MŠ
Ředitelka školy může ukončit docházku dítěte do Mateřské školy po písemném upozornění zástupce dítěte tehdy:
- Když se dítě bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny
- Když zástupce dítěte závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy
- když ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení
- Když zákonný zástupce dítěte opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování (§ 35, odst. 1, písmeno d, zákona č. 561/2004 Sb.) ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelkou jiný termín úhrady
Evidence dítěte
- Při nástupu dítěte do mateřské školy předají rodiče třídní učitelce Evidenční list dítěte a přihlášku ke stravování
- Zdravotní stav dítěte a potvrzení o pravidelném očkování ( netýká se dětí, které se vzdělávají v posledním roce před nástupem do ZŠ) doplní dětský lékař, a to před nástupem dítěte do mateřské školy
- Rodiče nahlásí v mateřské škole každou změnu ve výše uvedených údajích ( zejména místo trvalého pobytu a telefon ).
- Informace o dětech jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu školy, oprávněné orgány státní správy a samosprávy a pro potřebu uplatnění zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Přerušení nebo omezení provozu MŠ
- Omezení nebo přerušení provozu školy v měsíci červenci a srpnu stanoví ředitelka školy po dohodě se zřizovatelem a výsledky dohody oznámí zákonným zástupcům dítěte nejméně dva měsíce předem.
- Rodiče si mohou u ředitelky školy podat písemnou žádost nejpozději 30 dnů před přerušením provozu a ředitelka školy ve spolupráci s náhradní mateřskou školou zajistí pro děti náhradní MŠ.
- Pokud dojde k omezení provozu mateřské školy i v období vánočních svátků tuto informaci ředitelka školy projedná se zřizovatelem a o rozhodnutí neprodleně informuje rodiče dětí.
- Provoz MŠ lze ze závažných důvodů a po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období a to ze závažných organizačních nebo technických příčin, které znemožňují řádné poskytování předškolního vzdělávání. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitelka MŠ na příslušném místě ve škole neprodleně po té, co o omezení nebo přerušení rozhodne.
Článek 4
Platby v mateřské škole
- Úplata za předškolní vzdělávání
- Výši měsíční úplaty stanovuje ředitelka školy. Je pro všechny zapsané děti stejná a platí od 1.9. do 31.8. příslušného školního roku. Aktuální částka na dané období je stanovena ve vnitřní směrnici „ O úplatě za předškolní vzdělávání“ a je vyvěšena na nástěnkách v šatnách jednotlivých tříd.
- Vzdělání v MŠ se dítěti poskytuje bezúplatně od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku
- Úplata za kalendářní měsíc je splatná do 15. dne příslušného kalendářního měsíce (§6 odst. 7 vyhlášky č.14/2005 Sb.)
- Úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole je platba, která je pro rodiče povinná, je nedílnou součástí rozpočtu mateřské školy. Opakované neuhrazení této platby v mateřské škole je považováno za závažné porušení provozu mateřské školy a v konečném důsledku může být důvodem pro ukončení docházky dítěte do mateřské školy (zákon 561/2004 Sb., školský zákon § 35, odst. 1D ).
- Úplata za školní stravování dítěte
- výše stravného je stanovena ve „Vnitřním řádu školní jídelny – výdejny“, který je zveřejněn na nástěnkách v šatnách jednotlivých tříd
Způsob a rozsah stravování dítěte
- Při přijetí dítěte do mateřské školy stanoví ředitelka školy po dohodě se zákonným zástupcem dítěte způsob a rozsah jeho stravování.
- Pokud zákonní zástupci budou požadovat změnu těchto sjednaných podmínek, je nutné tuto změnu dohodnout s ředitelkou
- Rozsah stravování dítěte je nutno stanovit tak, aby se dítě, je – li v době podávání jídla přítomno v MŠ, stravovalo vždy.
- Přihlašování a odhlašování obědů se provádí den předem do 10.00 hodin. Dítě bez přihlášené stravy nemůže být k pobytu do mateřské školy přijato. Stejný postup je při jakékoliv následující nepřítomnosti, strava musí být odhlášena nejpozději do 10.00 hodin předchozího dne (24 hodin předem). Při onemocnění dítěte si lze vyzvednout jídlo pouze první den nemoci dítěte v jeho kmenové třídě
- Výši úplaty za školní stravování určuje ŠJ ZŠ Stupkova 16, Olomouc, která dodává stravu (vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování)
- Platba bude prováděna inkasním příkazem. Opakované neuhrazení této platby bude považováno za závažné porušení řádu mateřské školy a může být důvodem pro ukončení docházky dítěte do mateřské školy (zákon 561/2004 Sb., § 35, odst.1d)
- Odhlašování obědů provádí zákonný zástupce dítěte prostřednictvím webu strava.cz ( viz „Informace pro rodiče dětí z MŠ“),a to přímo do školní jídelny Fr.Stupky Olomouc, neodhlášené obědy propadají
- Vzdělávání v mateřské škole se dítěti poskytuje bezúplatně od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku (§ 123 dst.1 školského zákona)
Informování zákonných zástupců dětí o mimořádných školních a mimoškolních akcích
- Pokud mateřská škola organizuje a pořádá akce, jako jsou výlety, exkurze, divadelní a filmová představení pro děti, besídky, dětské dny apod., informuje o tom v dostatečném předstihu zákonné zástupce dětí prostřednictvím sdělení pedagogickým pracovníkem
- V případě, že součástí akcí bude i finanční příspěvek rodičů, vyžádá si mateřská škola souhlas zákonných zástupců s účastí dítěte na takovéto akci.
Vyřizování stížností
- Řídí se vnitřní směrnicí školy k vyřizování stížností, oznámení a podnětů
- Stížnosti proti rozhodnutím ředitelky školy se podávají ředitelce školy a odvolacím orgánem je krajský úřad
- Stížnosti proti podmínkám, průběhu a výsledkům vzdělávání se podávají učitelkám, ředitelce školy, zřizovateli, České školní inspekci
Článek 5
1. Podmínky zajištění ochrany bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy
- Mateřská škola vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je učitelka převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je učitelka předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte.
- Za bezpečnost a ochranu dětí v době výchovně vzdělávací činnosti odpovídají učitelé MŠ. Učitelé nesmí vykonávat jiné činnosti, které by je odváděly od přímé výchovné vzdělávací činnosti ani administrativní práce, nesmí se vzdalovat z místa, kde svěřené děti pobývají, nenechávají bez dohledu. V případě nezbytné nutnosti vzdálit se, je učitel povinen zajistit dohled nad dětmi jiným učitelem školy.
- K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území mateřské školy stanoví ředitelka mateřské školy počet učitelek tak, aby na jednu učitelku připadlo nejvýše 20 dětí z běžných tříd, nebo 12 dětí ve třídě,kde jsou zařazeny děti s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně nebo děti mladší tří let
- Při zvýšení počtu dětí při specifických činnostech, například sportovních činnostech nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost, určí ředitelka mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí další učitelku, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.
- Při zajišťování výletů pro děti, určí ředitelka mateřské školy počet učitelek tak, aby byla zajištěna výchova dětí, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.
- Při vzdělávání dětí dodržují učitelky pravidla a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které pro tuto oblast stanoví platná školská a pracovněprávní legislativa.
- Vzhledem k ochraně zdraví a zejména bezpečnosti dětí při přebírání dítěte zraněného (např. velký rozsah šití tržné rány, dlahy, sádra na končetinách apod.) může ředitelka školy odmítnout přijetí tohoto dítěte do mateřské školy.
- V případě, že se u dítěte projeví známky onemocnění během pobytu v MŠ, je si povinen zákonný zástupce nebo jim pověřené osoby neprodleně po výzvě učitelky převzít dítě z mateřské školy.
- V případě zjištění výskytu vší u dítěte informuje učitelka neprodleně rodiče dítěte a předá dítě do péče rodičů k potřebnému zákroku. Rodiče jsou povinni odstranit dostupnými prostředky vši a do mateřské školy mohou dítě přivést, až jsou vši vyhubeny
- V případě školního úrazu je učitel povinen zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následné lékařské vyšetření či ošetření. Zákonní zástupci jsou bezodkladně vyrozuměni. Učitel je rovněž zodpovědný za ohlášení úrazu vedení školy a zapsání do knihy úrazů v ředitelně.
- Školním úrazem je úraz, který se stal dítěti při výchově a vzdělání a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí. Výchovně vzdělávací činnosti, účast dětí při výchovné a vzdělávací práci školy, ve škole od vstupu dětí do prostor školy až do odchodu z nich, a každá činnost vyplývající z přímé souvislosti s ní.
- V ostatních otázkách bezpečnosti a ochrany zdraví dětí se škola řídí směrnicí k zajištění BOZ.
Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
- Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti již předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života. V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejím věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video) patologického hráčství, vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
- Důležitým prvkem prevence v oblasti diskriminace, nepřátelství a násilí je vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí.
Článek 6
1. Podmínky zacházení s majetkem školy
- Děti jsou pedagogy a zaměstnanci školy vedeny k ochraně majetku školy.
- V případě poškozování bude tato záležitost projednána se zákonnými zástupci dítěte
- Zákonní zástupci po převzetí dítěte od učitelky mateřské školy plně zodpovídají za bezpečnost svého dítěte, pobývají v mateřské škole jen po dobu nezbytně nutnou a chovají se tak, aby nepoškozovali majetek. V případě, že zjistí jeho poškození,neprodleně nahlásí tuto skutečnost pracovníkovi školy
Další bezpečnostní opatření
- Ve vnitřních i vnějších prostorách školy platí přísný zákaz vodění psů, požívání alkoholu a kouření, používání nepovolených elektrických spotřebičů.
- V prostorách školy si odkládají osobní věci zaměstnanci i děti na místa, která jsou k tomu určena.
- Zákaz pouštění cizích osob do prostor školy bez vědomí ředitelka školy
Článek 7
Závěrečné ustanovení
Školní řád je závazný pro všechny děti,jejich zákonné zástupce a všechny zaměstnance školy. Školní řád je zveřejněn na webových stránkách školy, prostorách mateřské školy na všech místech poskytovaného vzdělávání v šatnách dětí a je k nahlédnutí u ředitelky školy.
Školní řád byl projednán na pedagogické radě dne 30.8.2021, na provozní poradě dne 30. 8. 2021 a nabývá účinnosti dne 1. 9. 2021.
Jana Laštovicová
ředitelka školy