MŠ Jílová Olomouc

Plán práce mateřské školy, Školní rok 2024/2025

Vypracovala : Jana Laštovicová

Schválenona pedagogické poradě dne 26. 8. 2024

Roční plán vychází z poznatků z minulých období,vychází z podmínek školy a okolního prostředí.Cílem je vytvoření vzájemně se prolínajících oblastí s přihlédnutím na rozvoj osobnosti dítěte přiměřeně jeho věku a schopnostem.

V souvislosti s danými týdenními tematy budou pro děti připraveny činnosti, ať už pohybové, pracovní,výtvarné,poznávající, hudební,seznamování s básněmi,říkadly,příběhy, ale i hry a pobyt na čerstvém vzduchu.

Hlavní cíle na úseku výchovy a vzdělávání

Učitelky při plánování výchovně vzdělávací práce vychází ze “Školního vzdělácavího programu pro předškolní vzdělávání” pod názvem “Všichni jsme tu rádi,objevovat svět nás baví”.

Výchovně vzdělávací plán je rozpracován do měsíčních tematických celků a dále do třídních vzdělávajících programů formou myšlenkových map.

Od září 2024 využívá každá třída digitální nadstavbu Moje iSophi, která pedagogům v MŠ pomáhá zjišťovat a rozvíjet potenciál u předškoláků.Přehledně informuje o aktuální úrovni schopností dítěte.Pedagog zjistí oslabené a také silné stránky konkrétního dítěte.

Každé dítě má svoje portfolio, kde jsou uchovávány pracovní listy,malby a kresby,grafomotorická cvičení…

Děti s odkladem školní docházky jsou rozvíjeny podle individuálních potřeb, vycházejících ze stanoveného plánu pedagogické podpory – 2024/2025.

PROJEKT

SE SOKOLEM DO ŽIVOTA

ANEB SVĚT NEKONČÍ ZA VRÁTKY, CVIČÍME SE ZVÍŘÁTKY

Již pátým rokem je naše mateřská škola zapojena do celostátního projektu Se SOKOLEM do života, aneb….Projekt je určen pro děti od tří do šesti let. V letošním roce se do projektu zapojily všechny předškolní třídy, celkem 70 dětí a tři třídy mladších dětí,ve kterých se projektu účastní 30 dětí.Cílem projektu je ,aby si děti osvojily základy pohybových dovedností,které budou moci v pozdějším životě rozvíjet a zdokonalovat a aby se učily vnimat pohyb jako přirozenou součást svého života.

Úkoly pro děti jsou rozdělené do pěti oblastí :

Děti při plnění úkolů provází zvířátka symbolizující dané oblasti a plyšový maskot Pepík,kterého obdržela každá třída.Děti průběžně zaznamenávají své pokroky do sešitů pomocí samolepek, Na konci školního roku,po splnění úkolů na děti čekají diplomy a medaile.

Školní zájmové aktivity

Kuchyňka

Děti zde získávají praktické dovednosti,účí se základům zpracování potravin,správnému stolování,hygienickým zásadám,zacházení s kuchyňskými pomůckami,obsluze spotřebičů.Před každou činností jsou děti poučeny o bezpečnosti.Děti se naučí připravovat jednoduché, chutné pokrmy.Během přípravy jídel se seznámí se zajímavými informacemi o složení potravin.U dětí podporujeme kreativitu,fantazii a chuť učit se novým věcem.

Polytechnické dílny

K předškolnímu vzdělávání neodmyslitelně patří i polytechnická výchova a podílí se na komplexním rozvoji dítěte. Rozšiřuje jeho základní poznatky o technice,materiálech,jejich vlastnostech a využití.

V naší MŠ probíhá polytechnická výchova v polytechnických dílnách, v kuchyňce i v laboratoři. Manipulace s předmětyděti rozvíjí v oblasti motoriky,zručnosti,tvořivosti,fantazie,konstruktivní představivosti.Praktické řemeslné

aktivity prováděné v polytechnické dílněumožňují dětem zkontrolovat koordinaci rukou,ale i celého těla, trénují vizuomotoriku a jemnou motoriku.Zdokonalováním

pracovních dovedností dětí získávají sebevědomí i důvěru ve vlastní schopnosti.Prostřednictvím činností dochází i k rozvoji jazyka a řeči,děti pojmenovávají materiály,nářadí a činnosti,popisují výrobky a jejich využití.Současně jsou rozvíjeny i prostorové vnímání a orientace, matematické představy ( počítání,měření,práce podle plánku apod.)

Laboratoř

Děti v předškolním věku charakterizuje zvídavost a objevování, které jim umožňuje rychlejší a snadnější učení.

Naše “laboratoř “je vybavena různými experimentálními sadami, které dětem umožňují experimentovat s vodou a vzduchem, pákou,kladkou,magnetem,se světlem i zvukem,s elektřinou as přírodou. Děti si prostřednictvím bádání a různých pokusů objevují a osvojují pro ně nové skutečnosti nebo ověřují již osvojené poznatky.Seznamují se s vědou,aniž by znaly jakékoliv fyzikální a chemické zákony.Zatím se spíše ci´ítí jako ve světě kouzel a tajemna.

Knihovnička

Nově v nateřské škole vznikla zájmová místnost “knihovnička”.Je vybavena pohádkovými knihami,knihami a časopisy s dětskou tematikou, encyklopediemi, stolečkem s židličkami, výtvarnými potřebami,divadlem s maňásky a loutkami,dětskými podsedáky  a k dispozici je i interaktivní tabule.

U dětí zde rozvíjíme intelekt,emoční inteligenci,rozumové schopnosti, fantazii, komunikativní dovednosti i řečové schopnosti,záměrnou pozornost.Děti si zde mohou knihu “osahat”,prohlédnout si obrázky v knize i časopise, mohou si zde čtenou pohádku namalovat ( a tím rozvíjíme i grafomotorické dovednosti), vyrobit papírové loutky a pohádku pak sami zdramatizovat ( rozvoj paměti).

Keramická dílna

Děti jsou seznámeny s prostředím keramické dílny( keramickápec,nástroje,hlína).Osvojují si jednoduché pracovní postupy při vatváření výrobků z hlíny.Pracují s válečkem,rydlem,tiskátky,přírodninami.Vytváří vlastní výrobky podle instrukcí učitelky – kachle,misky,talíře,ptáčky…Děti pracují s glazurami – potírají svoje výrobky,které jsou následně vypáleny v keramické peci.

Plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovnic

Poznatky a materiály ze seminářů budou předávány na pedagogických radách ostatním učitelkám.Další vzdělávání a sebevzdělávání bude vycházet z potřeb školy a zájmu učitelek.

Spolupráce s rodiči

Pro rozvoj mateřské školy je důležitá dobrá spolupráce s rodiči.Důraz budeme klást na :

Plán spolupráce se ZŠ Fr.Stupky 16,Olomouc

CO NÁS ČEKÁ V MŠ TENTO ŠKOLNÍ ROK ČEKÁ

Září

Říjen

Listopad

Prosinec

Leden

Únor

Březen

Duben

Květen

Červen

Akce budou průběžně aktualizovány,doplňovány dle aktuálních nabídek(návštěva městské knihovny,dopravní hřiště a pod.)