Plán práce mateřské školy, Školní rok 2024/2025
Vypracovala : Jana Laštovicová
Schválenona pedagogické poradě dne 26. 8. 2024
Roční plán vychází z poznatků z minulých období,vychází z podmínek školy a okolního prostředí.Cílem je vytvoření vzájemně se prolínajících oblastí s přihlédnutím na rozvoj osobnosti dítěte přiměřeně jeho věku a schopnostem.
V souvislosti s danými týdenními tematy budou pro děti připraveny činnosti, ať už pohybové, pracovní,výtvarné,poznávající, hudební,seznamování s básněmi,říkadly,příběhy, ale i hry a pobyt na čerstvém vzduchu.
Hlavní cíle na úseku výchovy a vzdělávání
- rozvíjení dítěte,jeho učení a poznání
- osvojení hodnot
- získání osobnostních postojů
Učitelky při plánování výchovně vzdělávací práce vychází ze “Školního vzdělácavího programu pro předškolní vzdělávání” pod názvem “Všichni jsme tu rádi,objevovat svět nás baví”.
Výchovně vzdělávací plán je rozpracován do měsíčních tematických celků a dále do třídních vzdělávajících programů formou myšlenkových map.
- učíme děti žít ve společnosti ostatních
- získávat všeobecné znalosti a dovednosti přiměřené věku
- rozvíjíme čtenářskou pregramotnost a matematickou pregramotnost
- rozvíjíme u dětí úctu k životu ve všech jeho formách
- vytváříme u dětí základy pro práci s informacemi
- podporujeme a rozvíjíme enviromentální a polytechnickou výchovu
- rozvíjíme oblast sebeobsluhy – udržovat svoje věci v pořádku,používat toaletu,obouvat se, zavazovat si tkaničky,oblékat se,neodcházet od stolu při jídle,používat příbor
- oblast grafomotoriky – správně držet tužku,uvolněné zápěstí,koordinace oka a ruky
- zrakové vnímání – sestavování obrázků,rozlišování barev a tvarů,poznávání…
- oblast paměti
- oblast rozvoje slovní zásoby a vyjadřování
- rozvoj prosociálního chování – pozdravit,poprosit,poděkovat,umět vyjádřit pocity,respektovat autoritu
- zaměření na práci s digitálními učebními pomůckami pro rozvoj informatického myšlení dětí a další….
Od září 2024 využívá každá třída digitální nadstavbu Moje iSophi, která pedagogům v MŠ pomáhá zjišťovat a rozvíjet potenciál u předškoláků.Přehledně informuje o aktuální úrovni schopností dítěte.Pedagog zjistí oslabené a také silné stránky konkrétního dítěte.
Každé dítě má svoje portfolio, kde jsou uchovávány pracovní listy,malby a kresby,grafomotorická cvičení…
Děti s odkladem školní docházky jsou rozvíjeny podle individuálních potřeb, vycházejících ze stanoveného plánu pedagogické podpory – 2024/2025.
PROJEKT
SE SOKOLEM DO ŽIVOTA
ANEB SVĚT NEKONČÍ ZA VRÁTKY, CVIČÍME SE ZVÍŘÁTKY
Již pátým rokem je naše mateřská škola zapojena do celostátního projektu Se SOKOLEM do života, aneb….Projekt je určen pro děti od tří do šesti let. V letošním roce se do projektu zapojily všechny předškolní třídy, celkem 70 dětí a tři třídy mladších dětí,ve kterých se projektu účastní 30 dětí.Cílem projektu je ,aby si děti osvojily základy pohybových dovedností,které budou moci v pozdějším životě rozvíjet a zdokonalovat a aby se učily vnimat pohyb jako přirozenou součást svého života.
Úkoly pro děti jsou rozdělené do pěti oblastí :
- přirozená cvičení
- obratnost
- dovednosti s míčem
- rozvíjení poznání
- netradiční činnosti
Děti při plnění úkolů provází zvířátka symbolizující dané oblasti a plyšový maskot Pepík,kterého obdržela každá třída.Děti průběžně zaznamenávají své pokroky do sešitů pomocí samolepek, Na konci školního roku,po splnění úkolů na děti čekají diplomy a medaile.
Školní zájmové aktivity
Kuchyňka
Děti zde získávají praktické dovednosti,účí se základům zpracování potravin,správnému stolování,hygienickým zásadám,zacházení s kuchyňskými pomůckami,obsluze spotřebičů.Před každou činností jsou děti poučeny o bezpečnosti.Děti se naučí připravovat jednoduché, chutné pokrmy.Během přípravy jídel se seznámí se zajímavými informacemi o složení potravin.U dětí podporujeme kreativitu,fantazii a chuť učit se novým věcem.
Polytechnické dílny
K předškolnímu vzdělávání neodmyslitelně patří i polytechnická výchova a podílí se na komplexním rozvoji dítěte. Rozšiřuje jeho základní poznatky o technice,materiálech,jejich vlastnostech a využití.
V naší MŠ probíhá polytechnická výchova v polytechnických dílnách, v kuchyňce i v laboratoři. Manipulace s předmětyděti rozvíjí v oblasti motoriky,zručnosti,tvořivosti,fantazie,konstruktivní představivosti.Praktické řemeslné
aktivity prováděné v polytechnické dílněumožňují dětem zkontrolovat koordinaci rukou,ale i celého těla, trénují vizuomotoriku a jemnou motoriku.Zdokonalováním
pracovních dovedností dětí získávají sebevědomí i důvěru ve vlastní schopnosti.Prostřednictvím činností dochází i k rozvoji jazyka a řeči,děti pojmenovávají materiály,nářadí a činnosti,popisují výrobky a jejich využití.Současně jsou rozvíjeny i prostorové vnímání a orientace, matematické představy ( počítání,měření,práce podle plánku apod.)
Laboratoř
Děti v předškolním věku charakterizuje zvídavost a objevování, které jim umožňuje rychlejší a snadnější učení.
Naše “laboratoř “je vybavena různými experimentálními sadami, které dětem umožňují experimentovat s vodou a vzduchem, pákou,kladkou,magnetem,se světlem i zvukem,s elektřinou as přírodou. Děti si prostřednictvím bádání a různých pokusů objevují a osvojují pro ně nové skutečnosti nebo ověřují již osvojené poznatky.Seznamují se s vědou,aniž by znaly jakékoliv fyzikální a chemické zákony.Zatím se spíše ci´ítí jako ve světě kouzel a tajemna.
Knihovnička
Nově v nateřské škole vznikla zájmová místnost “knihovnička”.Je vybavena pohádkovými knihami,knihami a časopisy s dětskou tematikou, encyklopediemi, stolečkem s židličkami, výtvarnými potřebami,divadlem s maňásky a loutkami,dětskými podsedáky a k dispozici je i interaktivní tabule.
U dětí zde rozvíjíme intelekt,emoční inteligenci,rozumové schopnosti, fantazii, komunikativní dovednosti i řečové schopnosti,záměrnou pozornost.Děti si zde mohou knihu “osahat”,prohlédnout si obrázky v knize i časopise, mohou si zde čtenou pohádku namalovat ( a tím rozvíjíme i grafomotorické dovednosti), vyrobit papírové loutky a pohádku pak sami zdramatizovat ( rozvoj paměti).
Keramická dílna
Děti jsou seznámeny s prostředím keramické dílny( keramickápec,nástroje,hlína).Osvojují si jednoduché pracovní postupy při vatváření výrobků z hlíny.Pracují s válečkem,rydlem,tiskátky,přírodninami.Vytváří vlastní výrobky podle instrukcí učitelky – kachle,misky,talíře,ptáčky…Děti pracují s glazurami – potírají svoje výrobky,které jsou následně vypáleny v keramické peci.
Plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovnic
- semináře pro zvyšování odborné kvalifikace
- seznamování se s aktuálními vyhláškami,vládními nařízeními,zákony a jejich novelizacemi v oblasti školství
- účast na vzdělávacích akcích
Poznatky a materiály ze seminářů budou předávány na pedagogických radách ostatním učitelkám.Další vzdělávání a sebevzdělávání bude vycházet z potřeb školy a zájmu učitelek.
Spolupráce s rodiči
Pro rozvoj mateřské školy je důležitá dobrá spolupráce s rodiči.Důraz budeme klást na :
- výměnu informací s rodiči při denním kontaktu
- společná informativní schůzka 2 x ročně
- informativní schůzka zástupců ZŠ Fr. Stupky 16,Olomouc a rodičů dětí, které budou odcházet do ZŠ
- informativní schůzka pro rodiče nově přijatých dětí
- společné akce rodičů a dětí v MŠ
Plán spolupráce se ZŠ Fr.Stupky 16,Olomouc
- V průběhu školního roku uskuteční učitelky s dětmi několik návštěv v ZŠ pro přiblížení prostředí školy budoucím školáčkům,budou se zapojovat do akcí školy
- mateřská škola se společně se základní školou bude účastnit akcí – Mikulášování,sportovní dopoledne,společné tvoření v dílnách MŠ – keramická dílna,laboratoř,kuchyňka,polytechnická dílna,knihovnička
CO NÁS ČEKÁ V MŠ TENTO ŠKOLNÍ ROK ČEKÁ
Září
- slavnostní přivítání dětí v jednotlivých třídách
- třídní schůzky
- vítání podzimu
- divadlo v MŠ ( maňáskové)
Říjen
- divadelní představení v MŠ
- vánoční focení
- podzimní tvoření rodičů a dětí
- pracovní hodina pro rodiče předškoláků
- den otevřených dveří – prohlídka místností pro zájmové aktivity dětí
- návštěva hasičského záchranného sboru – předškoláci
Listopad
- Hallowen
- projektový den “zoubky” (dentální hygiena)
- divadelní představení “Čarodějnická pohádka”
- projektový den “Jak se žije v lese” – návštěva lesních pedagogů (ekologie)
- zazimování školní zahrady
- putování s kočičkou Olou
Prosinec
- vánoční pečení
- divadelní představení – “vánoční příběhy”
- Mikulášování v MŠ
- vánoční posezení s rodiči a dětmi
- kino Metropol – představení podle aktuální nabídky – poředškoláci
- vánoční nadílka v MŠ
Leden
- beseda s městskou policií
- divadelní představení “O veliké řepě”
- focení na školní tablo
- Tři králové
- lyžařský kurz
- třídní schůzky
Únor
- Armádní dům – koncert posádkové hudby – předškoláci
- divadelní představení – dle aktuální nabídky
- Masopustní karneval v MŠ
- Valentýn v MŠ
Březen
- divadelní představení “boty dělají kocoura”
- projektový den “Život v lese “ prožitkové učení v lese na Sv.Kopečku- předškoláci
- fotografování ke dni maminek
- velikonoční pečení
- velikonoční tvoření rodičů s dětí
- návštěva 1. tříd ZŠ Stupkova – předškoláci
Duben
- divadelní představení dle nabídky
- příprava školní zahrady pro aktivity dětí
- den otevřených dveří v MŠ
- Den Země
- Pevnost poznání – předškoláci
Květen
- draví ptáci na školní zhradě
- zápis do MŠ
- besídka ke dni maminek
- projektový den “od semínka ke kytičce”
Červen
- Den dětí – skákací hrad
- sportovní dopoledne
- školní výlety
- šerpování budoucích školáků
Akce budou průběžně aktualizovány,doplňovány dle aktuálních nabídek(návštěva městské knihovny,dopravní hřiště a pod.)