Koncepce školy
Úvod
Při vytváření koncepce rozvoje školy vycházím z praktických znalostí a fungování této školy,demografického vývoje oblasti.Mateřská škola představuje jednu z možností,jak doplnit rodinnou výchovu a nabídnout dětem prostředí mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho všestrannému rozvoji a učení.Propojením všech zásadních komponentů,které ovlivňují vzdělávání, se snažíme docílit vysoké kvality v přípravě dětí na další cestu.
1. Analýza současné situace
Mateřskou školu tvoří 10 tříd s celodenním provozem, kapacita školy 280 dětí , povolena výjimka v deseti třídách na 26.Předškolní vzdělávání zajišťuje 20 učitelek.V tomto školním roce je ve třídě 5.B jedno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, k jehož rozvoji napomáhá přítomnost asistentky pedagoga ve třídě. Provozní úsek zabezpečuje 7 provozních zaměstnankyň a 2 pracovnice školní jídelny – výdejny.Stravovávní dětí včetně pitného režimu je zajišťováno dovozem stravy ze školní jídelny ZŠ Fr. Stupky 16,Olomouc.Škola sestává ze dvou stejně velkých budov.Disponuje dvěma novými, moderně vybavenými místnostmi pro polytechnické vzdělávání dětí – pracovní dílnou, prostorem pro získávání znalostí v oblasti pokusů a omylů a nových prostor pro keramickou dílnu. Nově ( šk. rok 2019/2020)je vybudována a moderně vybavena místnost „Sborovna, kuchyňka“, která se nachází na budově B mateřské školy. Jejím účelem je podpořit děti v oblasti přípravy jednoduchých pokrmů, pečení drobného cukroví, seznamování se s jednotlivými druhy surovin, pracovat s jednoduchými spotřebiči , dodržovat pořádek a hygienu v této místnosti.Nově vznikla místnost pod názvem „knihovnička“ ve které budou mít děti možnost seznamovat se s dětskou literaturou, učit se zacházet s knihou,pracovat s příběhy a dokázat je vyjádřit při manipulaci s loutkou v dětském loutkovém divadle a své zážitky i výtvarně ztvárnit.Budou podporovány komunikativní dovednosti dětí.
Obě budovy školy mají plastová okna, je opravena střecha, budovy jsou zatepleny.Třídy jsou vybaveny novým, moderním nábytkem. K budovám patří vzrostlá zahrada,která je průběžně doplňována novými herními prvky. Je maximálně využívaná k pobytu dětí na čerstvém vzduchu,rozvíjení znalostí dětí v oblasti environmentální výchovy, k čemuž přispívá práce dětí na školních záhonech od jara do podzimu.Výuka v MŠ probíhá podle ŠVP PV pod názvem „Všichni jsme tu kamarádi,objevovat svět nás baví“.Cílem programu je vytváření vzájemně se prolínajících oblastí s přihlédnutím na rozvoj osobnosti dítěte přiměřeně jeho věku a schopnostem.Škola pořádá celou řadu akcí pro děti a rodiče, kulturních a vzdělávacích akcí .Škola spolupracuje se ZŠ Fr.Stupky, probíhají vzájemné návštěvy, děti se účastní akcí školy, navštěvují výuku a připravují se na vstup do ZŠ.Škola dlouhodobě spolupracuje se
Střední pedagogickou školou v Přerově a Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci a umožňujeme studentkám různých ročníků vykonávat u nás pedagogickou praxi.
Plánovaný rozvoj školy
Aby naše škola i nadále dosahovala efektivních výsledků ve výchově i vzdělávání, je potřeba směřovat ke zvyšování kvality.Podporovat zaměstnance v pozitivním přístupu k dílčím
změnám, analyzovat výchozí situaci,eliminovat slabiny organizace,vytvořit povědomí v mysli veřejnosti, kam se škola ubírá.
1.1 Dlouhodobý záměr v oblasti výchovy a vzdělávání
Vytvářet kvalitní,podnětné prostředí,které umožňuje všem dětem v maximální míře rozvoj jejich vnitřního potenciálu, vlastní aktivity,samostatnosti a tvořivosti
Strategie :
- Vzájemná spolupráce mezi pedagogy
- Soulad ŠVP PV s RVP PV
- Nabízení aktivit podle zájmu a schopností dětí
- Rozvíjet u dětí samostatnost, kreativitu,každé dítě vnímat jako jedinečnou osobnost a podle toho k němu přistupovat
- Věnovat dostatečnou pozornost mimořádně nadaným dětem a snažit se jejich schopnosti dále rozvíjet nabídkou vhodných činností
- Doplňovat ŠVP PV v souvislosti s novelizací vyhlášky o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- Důsledně pracovat v oblasti prevence sociálně-patologických jevů
- Efektivní využívání moderních vzdělávacích metod a forem práce
- Podporovat počítačovou gramotnost dětí
- Podpora environmentální výchovy
- DVPP podporující naplňování ŠVP PV
- Podporovat multikulturní výchovu a vzdělávání cizinců
- Rozvoj informativního myšlení
1.2 Dlouhodobý záměr v oblasti řízení,vedení a personálních podmínek
Podporovat profesní rozvoj zaměstnanců,poskytovat jim dostatečný prostor pro seberealizaci.Vytvářet zdravé pracovní klima podporující zdravé pracovní vztahy
Strategie :
- Vést pedagogy k profesionálnímu jednání se zákonnými zástupci dětí
- V rámci DVPP vést učitelky k odbornému růstu, vytvářet podmínky pro doplňování a rozšiřování jejich kvalifikace
- Posilovat funkční evaluační, kontrolní a hospitační systém, konstruktivně využívat závěry k optimalizaci vzdělávacího procesu
- Orientovat se na parcipativní způsob řízení,podporovat práci v týmu
- Uplatňovat přímou a otevřenou komunikaci rozvíjející sdílení zkušeností
- Podporovat možnosti samostudia,využívat odborné literatury,publikací rozvíjejících schopnost propojit teorii s praxí
- Podporovat učitelky k přípravě aktivit pro děti v oblasti počítačové gramotnosti
- Podporovat týmovou spolupráci v rámci jednotlivých tříd, podporovat vzájemné hospitace
1.3 Dlouhodobý záměr v oblasti materiální
Pro realizaci každodenního programu zajistit dětem optimální, zajímavé, bezpečné a estetické prostředí,které vyžaduje průběžnou údržbu, aby odpovídalo současným potřebám.
Strategie :
- Pořízení pomůcek pro tělovýchovné aktivity dětí
- Obnovovat a modernizovat didaktické pomůcky
- Rozšířit sortiment vybavení vhodného pro děti mladší tří let
- Dovybavení školní zahrady herními a relaxačními prvky pro různé věkové kategorie dětí, nátěry a průběžná oprava stávajících prvků
- Postupná výsadba stromků v rámci revitalizace školní zahrady
- Oprava chodníků školní zahradě
- Nátěry plotů a dřevěných prvků na školní zahradě
- Postupná výměna linolea v šatnách,třídách a chodbách
- Vybudování klimatizace
- Revitalizace školní zahrady
1.4. Dlouhodobý záměr v oblasti spolupráce s veřejností
Rozvíjet aktivní spolupráci s rodiči, podporovat vzájemnou komunikaci,zvyšovat důvěru ke školnímu prostředí,stát se vyhledávaným místem s dobrou pověstí.
Strategie :
- Pokračovat v nastavené spolupráci s rodinou založené na vzájemné komunikaci
- Podporovat a udržovat optimální partnerství,ochotu vzájemní spolupráce
- Spolupracovat se školským poradenským zařízením, a to zejména v oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (IVP)
- Společně sdílet informace o vzdělávacích potřebách,pokrocích a dosažených výsledcích dětí, domlouvat se na dalších postupech ve výchově a vzdělávání
- Nadále realizovat společné aktivity, pořádat besedy pro rodiče,poskytovat poradenský servis,dny otevřených dveří,dílny pro děti a rodiče,vánoční a velikonoční tvoření…
- Prezentovat mateřskou školu – poskytovat veřejnosti základní informace o škole zejména prostřednictvím aktualizovaných školních internetových stránek, účastí na kulturních akcích, soutěžích nebo výstavách
Tato koncepce může být průběžně aktualizována,a to vždy na základě týmové spolupráce pod vedením ředitelky školy.Hlavní cíle a dlouhodobé záměry směřují k tomu, aby si mateřská škola i nadále rozvíjela a posilovala dobrou pozici a získala sympatie všech účastníků a příznivců předškolního vzdělávání.
9. 8. 2024 Jana Laštovicová
ředitelka školy